Stem op een vrouwWij gaan voor 50% - Campagne 2021

Client

Stem op een Vrouw

Services

Campagne identiteit, branding

In 2021 was het voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om een Tweede Kamer te kiezen die voor de helft uit vrouwen bestond! Voor Stem op een vrouw creëerde ik een vernieuwde identiteit en campagneslogan. Dit was een project naar mijn hart, omdat ik hier de kans kreeg om mij in te zetten voor het doel dat stem op een vrouw wilde halen: meer vrouwen in de politiek.

Om duidelijk te maken dat we voor het eerst in de geschiedenis voor 50% vrouwen in de tweede kamer konden gaan bedacht ik de slogan: wij gaan voor 50%. Dit om het doel te benoemen van Stem op een vrouw maar ook om aan te geven dat het een evenredig aantal is. Niet meer vrouwen dan mannen in de tweede kamer maar een evenredig aantal.
Ik koos voor een eenvoudige vorm zodat Stem op een vrouw zelf gemakkelijk zelf met dit element aan de slag zou kunnen. Ik koos voor een vierkant dat als staafdiagram ingezet kon worden. Met de staafdiagrammen zorgde ik ervoor dat het inzichtelijk werd wat het doel was van Stem op een Vrouw. Dit zette ik in als vorm maar kreeg daardoor ook een functie.
Ieder poster of handout deelde ik met dit vierkant op in tweeën. Zo werd het aantal van 50% nog extra benadrukt. De kleuren van hun huidige identiteit zette ik iets aan om ervoor te zorgen dat de identiteit krachtiger werd.Er ontstond er een heel helder en krachtige stijl die ik combineerde met een variabel font.Het variabele font bood veel opties om met typografie te spelen en symboliseert de vertegenwoordiging van alle verkiesbare vrouwen uit de diverse partijen van het nederlandse politieke landschap.
Mede dankzij de krachtige visuele stijl en het geweldige werk van Stichting Stem op een Vrouw zorgde dit voor een stijging van het aantal vrouwen in de tweede kamer. Maar liefst 39% van de personen in de tweede kamer is op dit moment vrouw. 

Samen iets moois maken?

Het is mijn missie om visueel te vertalen waar jij voor leeft, zodat je echt impact kan maken.

Let's chat